Pasjonaci ostrej jazdy
Wycieczki rowerowe są sposobem na odprężenie oraz zachowanie kondycji. Regularne ćwiczenia łączą w sobie przyjemne z pożytecznym. Młodzież coraz częściej interesuje się tym sportem, a w szczególności jego wyczynową odmianą.
Trochę historii
Kolarstwo jako dyscyplina rozwija się od czasu powstania pierwszego sprzętu. Szosowe już od 1896 roku uznane zostało za dyscyplinę olimpijską. Górska wersja rywalizacji wprowadzona została dopiero dwieście lat później. W 2008 roku w Pekinie, po raz pierwszy na stadionie olimpijskim można było oglądać współzawodnictwo na BMX. Dotychczas zawodnicy mieli możliwość wzięcia udziału w Pucharze Polski, Mistrzostwach świata oraz innych imprezach sportów ekstremalnych.
BMX, czyli z języka angielskiego bicycle motocross, jest jednocześnie nazwą sprzętu, ale i dyscypliny sportu. Współzawodnictwo to polega na przejechaniu trasą ze stworzonymi na niej przeszkodami.
Rowery mają mocny i lekki stelaż. Do ich produkcji używa się małych kół 20 lub góra 25-calowych, odpowiednio mniejszych w przypadku dziecięcych wersji roweru.
Uproszczona konstrukcja zapewnia większe panowanie nad urządzeniem. Rowery, które bez problemu możemy użyć podczas wykonywania tricków, ważą zwykle do 12 kilogramów. Należy zwrócić uwagę na podobne modele, w różnych cenach. Kilka podstawowych wariantów można porównać na stronie http://www.rowerzysta.pl/rowery-bmx.html. Warto zwrócić uwagę na charakterystyczny design młodzieżowych wersji oraz zastosowanie opon zapewniających większą stabilność jednośladu.
Koszt dobrego roweru?
Urządzenia, które kosztują kilkaset złotych, często nie spełniają wymogów istotnych podczas wyczynowej jazdy. Przedział cenowy sprzętu, który nadaje się do wykonywania tricków, waha się pomiędzy 1200 – 2000 złotych. Tańsze wersje są często o wiele cięższe. Wykonywanie na nich akrobacji jest możliwe, ale wymaga od osoby trenującej większego zaangażowania. Bez zwątpienia nie łatwo jest wybić się w tym sporcie, a źle dobrany sprzęt tylko to utrudni.
Prawdziwe BMX nie posiadają między innymi przerzutek. Brak niepotrzebnych detali zapewnia, że mniejszą awaryjność pojazdu. Niezawodność roweru jest jego największą zaletą, która pozwala mu przetrwać trudne warunki jazdy. Bardzo istotnym elementem jest ręczny hamulec, który nie powinien być wymontowywany.
W rowerach BMX często wymontowywane są tylne hamulce. Jest to niebezpieczny zabieg, ale pomaga w wykonywaniu akrobacji rowerowych. Przydaje się szczególnie podczas udziału w dyscyplinie dirt jumping, w Polsce określanej jako kolarstwo grawitacyjne.
Planując jazdę na rowerze BMX powinniśmy zacząć od dobrania odpowiedniego stroju. Warto zabezpieczyć powierzchnię ciała, szczególnie narażoną na urazy. Kask, rękawice, nakolanniki i naramienniki powinny załatwić sprawę, jeśli interesuje nas jedynie street, czyli jazda po przestrzeni miasta. Wielu z kolarzy BMX nie zakłada podobnego sprzętu podczas jazdy po chodnikach. Pierwsze dwa tygodnie nauki mogą przyprawić nas o kilka kontuzji, stąd należy się przed nimi ustrzec.
Bezpieczeństwo równie ważne!
Kiedy już opanujemy płynną jazdę, wystarczy pamiętać o kasku. Najlepiej dobrać go do warunków, w których ćwiczymy. Na chodnikach wystarczający jest kask miejski. Planując wyprawę w tereny górskie, należy zatroszczyć się o typ full face, który całkowicie zabezpiecza twarz.
Dobór odpowiedniego roweru BMX, również zależny jest od podłoża, na którym chcemy ćwiczyć. Jeśli potrzebujemy sprzętu, na którym nie będziemy wykonywać akrobacji, możemy skusić się na zwykłą kolarzówkę. Jeśli planujemy wyścigi rowerowe, warto zastanowić się nad zamontowaniem ostrego koła w naszym miejskim rowerze.
Umieszcza się je zazwyczaj w sprzęcie o 28-calowych kołach. Jest to mechanizm, który szczególnie sprawdza się w warunkach szosowych. Mianem ostrego koła określa się połączenie korby, stabilizującej pedały i piasty, ulokowanej w środku tylnego koła, połączonej łańcuchem. Dzięki temu zabiegowi sprzęt ma tylko jednej bieg, a pedały nie zatrzymują się samoistnie podczas przerwy w kręceniu. Jest to główna zaleta ostrego koła, która zmusza osoby jadące na sprzęcie do ciągłego bycia w ruchu. Osoby, dla których rower jest głównym narzędziem pracy, między innymi rozwoziciele pizzy oraz kurierzy, z powodzeniem mogą skorzystać z tego rozwiązania.
Ostre koło jest istotne również przy nauce stójki, czyli utrzymywania się na rowerze w bezruchu przez długi czas. Ten trik jest istotny przy innych akrobacjach rowerowych. Dzięki wpływaniu na lepsze utrzymanie równowagi, ostre koło stosuje się również w jedno-kołowcach oraz rowerkach dziecięcych.
Nie łatwo jest przyzwyczaić się do ciągłego przebierania nogami, szczególnie że zdjęcie nogi z pedała w trakcie jazdy może być niebezpieczne. Warto zastosować ich wersje z zatrzaskami lub specjalne noski, które pomogą utrzymać stopę w jednym miejscu.