Obecnie na polskim rynku można spotkać różne firmy na półkach w sklepach spożywczych, a nawet sportowych, które oferują napoje izotoniczne. Są niezwykle znane i rozpoznawalne, a dodatkowo – pite przez każdego. W skrócie można powiedzieć, iż to perfekcyjny sposób na uzupełnienie niedoboru płynów oraz uniknięcie odwodnienia organizmu związanych ze wzmożoną aktywnością fizyczną, ale również i umysłową. Podczas wysiłku każdy traci bardzo ważne składniki mineralne, takie jak sód, chlor, wapń, potas czy magnez.

Jaka jest definicja izotoników?

Napój izotoniczny jest płynem zawierającym osmolalność (stężenie), które wynosi tyle samo, co stężenie płynów ustrojowych w organizmie. Poza ważną dla organizmu wodą posiadają również niezbędne minerały oraz węglowodany, a niekiedy także i witaminy.

Napoje izotoniczne dzielą się na dwie grupy – hipotoniczne oraz hipertoniczne. Pierwsza z nich posiada w swoim składzie między innymi wodę, jednak zawiera mniej składników mineralnych niż płyny ustrojowe. Co ważniejsze – woda jest szybko wchłaniana, jednak nie uzupełnia ona niedoborów składników mineralnych. Napoje hipertoniczne to inaczej soki, gdzie składniki mineralne oraz węglowodany są o wiele większe niż te w organizmie człowieka. Szybko uzupełniają one niedobory, jednak jednocześnie nie są wskazane w dużych ilościach.

Podczas wzmożonej i nadmiernej aktywności w organizmie ludzkim dochodzi do przegrzania się ciała, przez które – w postaci potu – wyparowują składniki niezbędne dla normalnego funkcjonowania człowieka. Efektem jest zmęczenie, które można zamaskować poprzez picie izotoników. Uzupełniają one węglowodany oraz ubytki wody.

Napoje izotoniczne dla wszystkich

Niegdyś były dostępne jedynie dla sportowców szczególnie wytrzymałościowych dyscyplin, takich jak biegacze, kolarze oraz kierowcy wyścigowi (lub rajdowi). Obecnie jednak mogą je pić wszyscy – osoby nadmiernie uczące się, ćwiczące fitness, zumbę, jogę, a nawet pływacy i sportowcy rekreacyjni. Izotoniki nie są szkodliwe dla zdrowia, a wręcz pozwalają na szybką regenerację sił po ciężkim i wzmożonym dniu pracy, bądź aktywności fizycznych.

Co zawiera skład napoi izotonicznych?

Woda to główny ich składnik. Podczas aktywności ich poziom obecności w organizmie gwałtownie spada, “zabierając” ze sobą również cenne składniki mineralne. Tym samym człowiek szybciej męczy się i nie jest w stanie pokonać swoich rekordów, bądź skupić się na nauce dość dokładnie. Może wówczas dojść do odwodnienia, a to z kolei jest niezwykle niebezpieczne dla człowieka i jego zdrowia. Dla przykładu, kiedy ktoś straci 10% masy ciała, wydolność jego organizmu spadnie aż do 60%.

Sód to drugi składnik napojów izotonicznych. Jego rolą jest szybkie i efektywne przyswajanie wody w nich zawartej. Ponadto, jest niezbędny w utrzymaniu równowagi związanej z elektrolitami. Sód pozwala także na utrzymanie właściwej temperatury organizmu, która może zmieniać się w trakcie aktywności fizycznych. Trzeci w kolejności składu jest potas zajmujący się właściwym funkcjonowaniem układu mięśniowego oraz nerwowego, a także magnez.

Fruktoza, glukoza czy sacharoza są źródłem energii i pozwalają na pokonanie większego wysiłku. Im więcej węglowodanów, tym lepiej nawodniony organizm.

Dla kogo?

W zależności od danej uprawianej dyscypliny, każdy organizm potrzebuje innych składników zawartych w napojach izotonicznych. Uprawiając sporty do jednej godziny, takie jak między innymi aerobik czy pływanie – najważniejsza jest woda. Dyscypliny trwające dłużej to zapotrzebowanie na wodę, ale również i węglowodany. Niedobór drugiego składnika wiąże się ze spadkiem formy. Wysiłek długotrwały, taki jak maraton, bądź thriatlon to potrzebowanie głównie sodu, ale i wody, elektrolitów oraz węglowodanów.

Izotoników nie powinny pić osoby chcące schudnąć poprzez aktywność fizyczną. Podczas stosowania napojów izotonicznych, organizm korzysta z dostarczonych węglowodanów, a nie rezerwy tkanki tłuszczowej, którą należy spalić, aby stracić zbędne kilogramy.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ