Na stronie internetowej widzisz markowe buty i czujesz, że po prostu musisz je mieć. Jednak… Wiele osób wciąż patrzy z rezerwą na zakupy przez internet, obawiając się różnego rodzaju oszustów oraz naciągaczy. Czy mają rację? Po części tak, ponieważ ludzie są ludźmi i zawsze trafi się jakaś czarna owca, chcąca wykorzystać zaufanie kupującego. Jak nie dać się oszukać takim ludziom i robić bezpiecznie e-zakupy?

O sklepie świadczą jego klienci

O tym, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania, mogą świadczyć sami jego klienci. Tu jednak rodzi się wątpliwość, czy opinie o danym sklepie w sieci nie są pisane na jego własne zlecenie? Istnieją proste mechanizmy weryfikacji poziomu zaufania, jakim cieszy się dany sklep online. W internecie znaleźć można serwisy, które przyznają certyfikaty świadczące o jakości sprzedawcy. Jeśli sklep internetowy taki posiada, z pewnością nie omieszka pochwalić się tym na swojej stronie. Dobrym przykładem ButSklep, który otrzymał tego typu wyróżnienia od serwisów Ceneo i Opineo oraz dwukrotnie został laureatem polskiego rankingu sklepów internetowych. Gdy widzi się takie potwierdzenie jakości świadczonych usług, można mieć pewność, że zakupy przez internet, jakie oferuje taki sklep online, są w pełni uczciwe i nie zawiedziesz się na nich.

E zakupy na portalach aukcyjnych

Jeśli robisz zakupy na którymś z portali aukcyjnych, wówczas możesz zweryfikować każdego sprzedającego w równie proste sposoby. Za przykład niech posłuży najpopularniejsze w Polsce Allegro. Gdy zastanawiasz się nad zakupem atrakcyjnego towaru, a sprzedawcą jest osoba prywatna, wówczas wystarczy kliknąć na jej nick, aby zobaczyć oceny wystawione przez kontrahentów. Jeśli ma same zielone, oznacza to, że wszystkie transakcje przebiegały bezproblemowo. Gdy widzisz opinie oznaczone kolorem czerwonym, wówczas świadczyć to może o jego nieuczciwości. Zapoznaj się jednak z powodem wystawienia takiej opinii – czasem po prostu jest to wypadek losowy. Notoryczni oszuści są wyrzucani – gdy ilość negatywnych opinii przekroczy pewną granicę, dane konto zostaje zablokowane przez serwis. Zauważ, że na Allegro wielu markowych producentów zdecydowało się otworzyć swój sklep online – w ich przypadku możesz dokonywać zakupów bez najmniejszych obaw.

Reklamacje, wymiana towaru, itp.

E-zakupy pod względem reklamacji i możliwości wymiany towaru w niczym nie różnią się od zwykłych sklepów. Każdy sklep online, jak na przykład wspomniany ButSklep, powinien mieć na swojej stronie regulamin wyjaśniający wszelkie tego typu aspekty związane z obsługą klienta. Przed zakupem zapoznaj się dokładnie z tymi informacjami, aby wiedzieć, jak postępować w przypadku, gdy z tego czy innego powodu kupiony towar nie będzie spełniać twoich oczekiwań. Dobry sklep internetowy ma także biuro obsługi klienta, z którym można skontaktować się na różne sposoby. Najczęściej jest to możliwość kontaktu telefonicznego, oprócz tego obowiązkowo musi być możliwość kontaktu przez e-mail. Do tego w niektórych sklepach istnieją także czaty w czasie rzeczywistym. Za ich pomocą można omówić na żywo z pracownikiem sklepu wszystkie kwestie związane z dokonywaniem zakupów, itp.

Jak więc widzisz, zakupy online to nic strasznego, a oszustwa trafiają się obecnie bardzo rzadko. Dlatego też śmiało kupuj przez internet i nie traktuj takich zakupów inaczej niż nabywania towarów w zwykłym sklepie. Masz takie same prawa jak klient w sklepie stacjonarnym. A ponieważ w sklepach internetowych znajdziesz znacznie większy wybór niż w galeriach handlowych, przygotuj się na spędzenie długich godzin przed monitorem i wypatrywaniem tych rzeczy, które wpadną Ci w oko!

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ