5 zasad zdrowego od┼╝ywiania

Dieta to nie chwilowa kuracja pozwalaj─ůca pozby─ç si─Ö zb─Ödnych kilogram├│w, ale przede wszystkim styl od┼╝ywiania, kt├│ry na sta┼ée powinien zago┼Ťci─ç w naszym ┼╝yciu. Podobnie jak w ┼╝yciu kierujemy si─Ö wieloma zasadami, kt├│re pomagaj─ů nam podejmowa─ç trafne decyzje, tak w od┼╝ywianiu powinni┼Ťmy zwraca─ç uwag─Ö na wytyczne dotycz─ůce zdrowego od┼╝ywiania. Warto je zna─ç i si─Ö do nich stosowa─ç. Oczywi┼Ťcie elementem diety powinny by─ç wszystkie niezb─Ödne mikro i makro sk┼éadniki. Warto w┼é─ůczy─ç do niej r├│wnie┼╝ zio┼éa, takie jak pokrzywa indyjska, nie tylko przez wzgl─ůd na trend jakim jest kierowanie si─Ö w wielu aspektach ┼╝ycia dalekowschodnimi filozofiami.

Pierwsza zasada: jedz małe posiłki co kilka godzin

Kiedy┼Ť m├│wi┼éo si─Ö, ┼╝e nale┼╝y spo┼╝ywa─ç 5 zbilansowanych posi┼ék├│w w ci─ůgu dnia. Oczywi┼Ťcie dietetycy nadal polecaj─ů takie podej┼Ťcie, jednak zdarza si─Ö, ┼╝e z powodu pracy i braku czasu nie mo┼╝na pozwoli─ç sobie na taki luksus. St─ůd bardzo wa┼╝ne jest znalezienie optimum dla siebie. Jedyne o czym nale┼╝y pami─Öta─ç, to by spo┼╝ywany wieczorem posi┼éek nie by┼é zbyt ci─Ö┼╝ki, gdy┼╝ wtedy organizm przygotowuje si─Ö ju┼╝ do regeneracji poprzez sen i wszystkie funkcje zwalniaj─ů, w┼é─ůcznie z metabolizmem, a przynajmniej tak by─ç powinno. Je┼Ťli je┼Ť─ç obficie to najlepiej rano, kiedy organizm potrzebuje najwi─Öcej energii na ca┼éy dzie┼ä.

Druga zasada: unikaj nadmiaru tłuszczu, węglowodanów i soli

Poza dostosowaniem ilo┼Ťci posi┼ék├│w do zegara biologicznego istotne jest odpowiednie ich zbilansowanie. Przede wszystkim nale┼╝y unika─ç nadmiaru t┼éuszcz├│w, przede wszystkim tych trans, kt├│re odk┼éadaj─ů si─Ö w postaci podwy┼╝szonego poziomu cholesterolu i tworz─ů z┼éogi, kt├│re mog─ů prowadzi─ç do zakrzep├│w i zator├│w. Oczywi┼Ťcie istotne jest r├│wnie┼╝ unikanie spo┼╝ywania nadmiaru w─Öglowodan├│w prostych. W┼éa┼Ťciwie nale┼╝a┼éoby zupe┼énie z nich zrezygnowa─ç na rzecz w─Öglowodan├│w z┼éo┼╝onych, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç w wielu warzywach i owocach. Trzecim sk┼éadnikiem, kt├│rego bezwzgl─Ödnie nale┼╝y unika─ç jest s├│l. Przeci─Ötna osoba spo┼╝ywa jej przynajmniej trzy razy za du┼╝o, a to dlatego, ┼╝e znajduje si─Ö wsz─Ödzie, zar├│wno w s┼éodyczach, jak i przetworzonej ┼╝ywno┼Ťci typu fast food, a tak┼╝e tzw. gotowych obiadach, z kt├│rych wiele os├│b korzysta z powodu braku czasu na gotowanie. Je┼Ťli ju┼╝ si─Ö gotuje to niestety zbyt t┼éusto, a do potraw trafia zbyt wiele soli. Tak naprawd─Ö dziennie nie powinno by─ç jej wi─Öcej ni┼╝ 5 g, czyli ┼éy┼╝eczka. Dlaczego jest to takie istotne? S├│l wp┼éywa bezpo┼Ťrednio na ci┼Ťnienie t─Ötnicze krwi, powoduj─ůc jego podniesienie. Dlatego je┼Ťli cierpi si─Ö na nadci┼Ťnienie nale┼╝y bezwzgl─Ödnie j─ů ograniczy─ç. Warto wprowadzi─ç do swojej diety suplement diety ÔÇô pokrzyw─Ö indyjsk─ů, kt├│ra dzi─Öki zawartej w niej forskolinie, czyli zwi─ůzku organicznym nale┼╝─ůcym do tzw. diterpen├│w, korzystnie wp┼éywa na kr─ů┼╝enie krwi i ukrwienie wszystkich narz─ůd├│w, tym samym zwi─Ökszenie wydolno┼Ťci organizmu, kt├│ry nie musi wydatkowa─ç tak du┼╝o tlenu potrzebnego do prawid┼éowej pracy serca. Ma r├│wnie┼╝ istotne znaczenie dla regulowania poziomu glukozy we krwi.

Trzecia zasada: jedz 5 porcji warzyw i owoc├│w dziennie

Zasady zdrowego od┼╝ywiania odnosz─ů si─Ö do modelowego przyk┼éadu, czyli jedzenia 5 posi┼ék├│w dziennie. W takim przypadku do ka┼╝dego posi┼éku nale┼╝y je┼Ť─ç warzywo lub owoc. Przy czym proporcja w posi┼éku nie powinna wynosi─ç 1:1, w przypadku mi─Ösa, kt├│re powinno si─Ö je┼Ť─ç co najwy┼╝ej 3 razy w tygodniu. Owoc├│w i warzyw w modelowym przyk┼éadzie powinno si─Ö spo┼╝ywa─ç oko┼éo 400 g dziennie, cho─ç ju┼╝ 250 g korzystnie wp┼éywa na prac─Ö wszystkich uk┼éad├│w i dostarczenie niezb─Ödnych witamin. Niestety czasem i tyle nie udaje si─Ö spo┼╝y─ç w ci─ůgu dnia, gdy┼╝ ┼╝ycie w biegu ┼é─ůczy si─Ö z jedzeniem w biegu, st─ůd tak popularny sta┼é si─Ö niezdrowy fast food. Dobrze jest zadba─ç o swoje zdrowie i korzysta─ç z tzw. lunch box├│w, do kt├│rych mo┼╝na spakowa─ç porcj─Ö warzyw i owoc├│w do pracy. Je┼Ťli wybiera si─Ö gotowe posi┼éki, warto patrze─ç na sk┼éad i decydowa─ç si─Ö na te jak najmniej przetworzone, nie sk┼éadaj─ůce si─Ö g┼é├│wnie z licznych konserwant├│w i t┼éuszcz├│w. Warto r├│wnie┼╝ do posi┼éku za┼╝y─ç suplement diety ÔÇô pokrzyw─Ö indyjsk─ů, kt├│ra korzystnie wp┼éywa na pobudzenie sok├│w ┼╝o┼é─ůdkowych i regularnie spo┼╝ywana mo┼╝e poprawi─ç metabolizm.

Czwarta zasada: pij du┼╝o wody w ci─ůgu dnia

Woda jest ┼║r├│d┼éem ┼╝ycia i to dos┼éownie. Dlatego nale┼╝y j─ů spo┼╝ywa─ç ka┼╝dego dnia, najlepiej w naturalnej postaci. Trzeba bowiem wiedzie─ç, ┼╝e zar├│wno kofeina, jak i teina, zawarta w herbacie wyp┼éukuj─ů magnez i wap┼ä z organizmu, dlatego nale┼╝y to zjawisko niwelowa─ç, pij─ůc opr├│cz kawy lub herbaty wod─Ö, b─ůd┼║ dodaj─ůc do nich mleko, kt├│re neutralizuje niekorzystne dzia┼éanie. Oczywi┼Ťcie negatywny wp┼éyw na ilo┼Ť─ç wapnia i magnezu dotyczy picia bardzo mocnej kawy b─ůd┼║ kilku kaw w ci─ůgu dnia. Nie nale┼╝y z niej ca┼ékiem rezygnowa─ç, gdy┼╝ korzystnie wp┼éywa na wydalanie z organizmu toksyn, a tak┼╝e pobudzenie pracy ┼╝o┼é─ůdka. Podobne dzia┼éanie mo┼╝e mie─ç forskolina przyjmowana w formie tabletek. Samej wody powinno si─Ö pi─ç 1,5 -2 l dziennie. Picie wi─Ökszej ilo┼Ťci zalecane jest w sytuacji wzmo┼╝onej aktywno┼Ťci fizycznej, a tak┼╝e potliwo┼Ťci i wyp┼éukiwania wody z organizmu, szczeg├│lnie latem. Wtedy nale┼╝y si─Ögn─ů─ç r├│wnie┼╝ po elektrolity.

Pi─ůta zasada: Unikaj podjadania

Najwi─Ökszym wrogiem skutecznej diety jest podjadanie s┼éodkich przek─ůsek. W─Öglowodany proste powoduj─ů wyrzut insuliny, a potem jej gwa┼étowny spadek, przez co zamiast czu─ç si─Ö najedzeni, czujemy po kr├│tkim czasie jeszcze wi─Ökszy g┼é├│d. Zatem lepiej si─Ögn─ů─ç po warzywa lub owoce, kt├│re nie wywo┼éaj─ů takiej reakcji organizmu.

Zdrowe od┼╝ywianie to temat ÔÇ×rzekaÔÇŁ jednak stosuj─ůc si─Ö do powy┼╝szych zasad, a w sytuacji problem├│w z metabolizmem, si─Ögaj─ůc po zdrowe suplementy diety, takie jak pokrzywa indyjska, mo┼╝na korzystnie wp┼éyn─ů─ç na zdrowie. Oczywi┼Ťcie nie mo┼╝na zapomnie─ç r├│wnie┼╝ o odpowiedniej dawce aktywno┼Ťci fizycznej, kt├│ra obok zdrowej diety ma niebagatelne znaczenie.

Leave a reply

Kontynuuj─ůc przegl─ůdanie strony, wyra┼╝asz zgod─Ö na u┼╝ywanie przez nas plik├│w cookies. wi─Öcej informacji

Aby zapewni─ç Tobie najwy┼╝szy poziom realizacji us┼éugi, opcje ciasteczek na tej stronie s─ů ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuuj─ůc przegl─ůdanie strony bez zmiany ustawie┼ä lub klikaj─ůc przycisk "Akceptuj─Ö" zgadzasz si─Ö na ich wykorzystanie.

Zamknij